Nuklearmedizin 1992; 31(05): 178-181
DOI: 10.1055/s-0038-1629619
Originalarbeiten
Schattauer GmbH

Quantitative Bone Scintigraphy and 24-Hour Whole-Body Counting of 99mTc-Methylene Diphosphonate in Patients with Prostatic Carcinoma

Gunilla M. G. Sundkvist
1   From the Departments of Clinical Physiology, Lund University. Malmö Allmänna Sjukhus. Malmö. Sweden
,
L. Ahlgren
2   From the Departments of Radiation Physics, Lund University. Malmö Allmänna Sjukhus. Malmö. Sweden
,
B. Lilja
1   From the Departments of Clinical Physiology, Lund University. Malmö Allmänna Sjukhus. Malmö. Sweden
,
S. Mattsson
2   From the Departments of Radiation Physics, Lund University. Malmö Allmänna Sjukhus. Malmö. Sweden
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 22 January 1992

in revised form: 12 March 1992

Publication Date:
04 February 2018 (online)

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Zusammenfassung

34 Patienten mit Prostata-Karzinom wurden vor bzw. zwei Wochen und zwei Monate nach einer Orchiektomie mit der quantifizierenden Skelettszintigraphie und der Bestimmung der Ganzkörper-Retention (GKR) eine und 24 h nach der Injektion von 99mTc-MDP untersucht. 13 Patienten waren bei allen drei Untersuchungen unauffällig; 21 Patienten mit Skelettmetastasen hatten bei den Verlaufsuntersuchungen sowohl höhere lokale Uptake-Werte (Gammakamera) als auch GKR-Werte. Letztere zeigten das »Aufflacker-Phänomen«, wobei ein Anstieg der regionalen Zählrate zwei Wochen nach der Orchiektomie erfolgte, der sich zwei Monate später wieder zurückbildete. Dieser Befund, interpretiert als Antwort auf die Therapie, war allerdings nur mittels der quantifizierenden Skelettszintigraphie, nicht jedoch mit der Ganzkörpermessung faßbar. Trotzdem erwies sich die Ganzkörpermessung als wertvolle Methode zur Erfassung der Gesamtausdehnung der Skelettmetastasen. In der Interpretation individueller Skelettmetastasen war die quantifizierende Skelettszintigraphie präziser.

Summary

Thirty-four patients with prostatic carcinoma were studied with quantitative bone scintigraphy and whole-body counting (WBC) 1 and 24 h after injection of 99mTc-MDP before as well as two weeks and two months after orchiectomy. Thirteen of the patients had normal bone scintigrams and WBR at the three different investigations; 21 had skeletal metastases. The latter showed throughout the study higher local gamma camera count rates as well as WBR values than the patients with normal scintigrams. In these patients a “flare phenomenon”, with an increase in count rate two weeks after orchiectomy followed by a decrease two months post-operatively, was seen with quantitative bone scintigraphy but not with WBC. However, WBC may be a valuable method indicating the total extent of skeletal metastases in the body while quantitative bone scintigraphy is more accurate in the interpretation of individual skeletal metastases.